Ruitenwissers

Ruitenwissers

Maar liefst 90% van al onze acties in het verkeer zijn afhankelijk van hetgeen onze ogen registreren en hoe wij daar vervolgens op reageren. Echter, wat nu indien jouw ogen zo hun best doen, maar ze geen schijn van kans hebben doordat de ruitenwissers het zicht geheel vervagen. Gelet op het voornoemde percentage is het wel van aanzienlijk belang dat ook de ruitenwissers, net als de rest van je auto, in goede staat zijn. Dus besteden wij bij dezen extra aandacht aan dit ondergeschoven kindje: de ruitenwisser!

Vervanging van de ruitenwisserbladen is niet het eerste waar je aan denkt wanneer je jouw auto wil laten nakijken of een beurt wil geven. De remmen, het oliesysteem of de filters en vloeistoffen zijn vaak eerder aan de beurt voor een vervanging. Maar vanaf vandaag niet meer, want vanaf nu zullen ook de ruitenwissers een plekje verdienen in het dit rijtje.

Slijtage

Een gemiddelde ruitenwisser maakt in zijn leven maar liefst 150.000 wisbewegingen, en misschien zelfs wel meer. Vanzelfsprekend zal de ruitenwisser op zijn tijd door slijtage aan vervanging toe zijn. Je merkt natuurlijk meteen wanneer de wisser niet meer voldoet aan de juiste vereisten. Dan wordt de ruit namelijk niet heel veel schoner en helderder, dan wanneer je de ruitenwisser niet aan hebt staan. De wisser zal strepen trekken of juist grote delen van de ruit niet wissen, waardoor je ook niets opschiet. Daarnaast kan de wisser ook gaan stuiteren over het glas, doordat het rubber is uitgedroogd en de wisser ongelijkmatig wordt. Vaak komt daar ook een piepend geluid bij kijken. Wat eveneens wijst op slijtage is wanneer na het wissen een waas achterblijft die langzaam wegtrekt. Dit zal evenmin een verbetering opleveren in vergelijking met een natte, beslagen of vieze ruit. Kortom, het is tijd voor een nieuwe ruitenwisser.

Om de leek op het gebied van ruitenwissers, en dat zullen er veel zijn, een beetje op weg te helpen, zijn veel ruitenwissers eveneens voorzien van een slijtage indicator. Aan deze indicator kan je aflezen hoe het gesteld is met het rubber. Een fout die vaak wordt gemaakt is dat slechts het rubber wordt vervangen, wanneer dit niet meer van de vereiste kwaliteit is. Er zijn namelijk universele rubbers te verkrijgen, echter weet je dan niet zeker of de rubbers goed zullen aansluiten op de wisserarm. De kans is groot dat de druk die de wisserarm vervolgens uitoefent op de ruit ongelijkmatig zal zijn, door de ongelijkmatigheid van de rubber. Dan krijg je logischerwijs alsnog last van vervelende strepen op je ruit, die geen vrij zicht zullen geven. De kans is eveneens groot dat je dan ook nog niet verlost bent van het piepen en krassen op het glas. Kortom, kies voor een geheel nieuwe ruitenwisser en kom niet van een koude kermis thuis!

Wil je voorkomen dat je ruitenwissers snel slijten, zorg er dan in ieder geval altijd voor dat je ruitenwissers sneeuwvrij blijven. Te veel druk op de ruitenwissermotor kan ervoor zorgen dat deze doorbrand. Dat geldt eveneens voor vastgevroren ruitenwissers. Om dit laatste te voorkomen, kan je onder elke wisserarm een kurk plaatsen, zodat de wissers niet vastvriezen door contact met het raam. Maak eveneens de ruit goed ijsvrij voordat je de ruitenwissers gebruikt; ijs kan de wissers beschadigen!

Vervanging

Zoals eerder reeds aangestipt gaat een ruitenwisser ongeveer 150.000 wisbewegingen mee. Helaas zal het dan tijd zijn voor vervanging. Een aanrader is om de ruitenwissers te vervangen in de herfst, omdat je dan alle overige ‘winterhandelingen’ ook direct kan verrichten. Denk aan anti-vries voor de ruitensproeiers, eventueel andere banden, vloeistoffen aanvullen of vervangen et cetera. Wanneer je dit alles in één keer aanpakt, bespaar je én tijd én ben je goed voorbereid op een gure, Nederlandse winter.

Apk-keuring

Overigens zullen de ruitenwissers tijdens de apk ook worden gekeurd. Dit geldt echter niet voor de achterruitenwissers. Deze zijn niet verplicht, en mocht je deze wel op je auto hebben, maar functioneren ze niet, dan zal de auto moeiteloos door de apk komen. Vanzelfsprekend onder voorbehoud van de overige vereisten voor een keuring. Bij de apk zullen ze de voorruitenwisser in ieder geval controleren op het minimaal kunnen functioneren van de installatie. De intervalstand telt daarbij niet mee. Daarbij is loszittend rubber nog geen groot probleem, wanneer het om een klein stukje gaat. Hangen er grote stukken los, of zijn ze afgescheurd, kan dit wel tot afkeuring leiden.

Ruitensproeiervloeistof

Enkel en alleen met vervanging van de ruitenwissers ben je nog niet klaar. Verstandig is ook om regelmatig te controleren of er nog voldoende ruitensproeiervloeistof in je reservoir zit, zodat je voorkomt dat je op een vieze, natte dag, of juist een droge, stoffige dag zonder ruitensproeiervloeistof zit. Nieuwe ruitenwissers zullen je dan de dag niet door helpen. Ruitensproeiervloeistof is er in verschillende grootte verpakkingen, met frisse citroengeur, juist met anti-vries voor de barre winter of met een additief dat regen, hagel of sneeuw afstoot. Kortom, de keuze is reuze. Wat veel ruitensproeiers in ieder geval wel gemeen hebben is dat zij allen kant en klaar te gebruiken zijn. Giet ze in het reservoir en je hoeft verder niets meer te doen! Behalve af en toe sproeien, natuurlijk.

Kijk snel in ons assortiment voor een uitgebreide keuze aan ruitenwissers! 

Lees meer