Bandenspanningscontrole

De bandenspanning is de luchtdruk die aanwezig is in de banden van een voertuig. Je kunt de bandenspanning meten met een bandenspanningsmeter  en wordt meestal uitgedrukt in Bar. Het hebben van een goede bandenspanning is erg belangrijk voor de veiligheid van je auto. Daarnaast zorgt een goede bandenspanning ook voor een comfortabelere rit. Een band presteert optimaal wanneer deze zorgt voor voldoende stabiliteit en draagkracht. Dit bandenspanning speelt hierbij een grote rol. Het verschilt per auto wat de beste bandenspanning is. Daarnaast moet je ook rekening houden met of je bijvoorbeeld winterbanden hebt, dan ligt de optimale bandenspanning namelijk hoger.

Gevolgen van een verkeerde bandenspanning

Wanneer de spanning in je banden te laag of te hoog is, zal dit negatieve gevolgen hebben op je autobanden. Het is daarnaast ook onveilig. Een te hoge of een te lage bandenspanning zorgt ervoor dat je auto meer brandstof verbruikt en je banden slijten ook sneller. Verder zul je minder grip hebben op de weg. Dit betekent dat je een langere remweg hebt en een hogere slipkans. Ook kun je een klapband krijgen van een verkeerde bandenspanning.

Controleer je banden dus regelmatig!

Zoals je hebt gelezen zorgt een verkeerde bandenspanning voor een hoop nadelen en het is dus belangrijk om je bandenspanning regelmatig te meten. Maar liefst zestig procent van alle auto’s rijdt rond met een te lage bandenspanning. De voorgeschreven bandenspanning kun je terugvinden in het instructieboekje van de auto. Ook kan het te zien zijn op een stickertje wat geplakt kan zijn in het tankklepje, de deur aan de bestuurderskant onder het slot of in de deurstijl aan de bestuurderskant. Daarnaast hangt er meestal een bandenspanningstabel bij de bandenpomp van het tankstation waar het op te zien is.

Wanneer je je auto intensief gebruikt door bijvoorbeeld op het circuit te rijden, dan heb je een andere bandendruk nodig dan wanneer je je auto alleen normaal gebruikt. Het zou kunnen dat je dan tot wel 0,5 bar meer in de band moet pompen dan wordt aanbevolen vanuit de fabriek. Zo wordt de band stugger, en blijft hij beter in vorm wanneer je met hoge snelheid een bocht neemt. Ook moet je letten op de belasting van je auto. Wanneer je auto zwaarder belast is, heeft dat effect op je bandenspanning. Dan hoef je je banden minder hard op te pompen.

Bandenspanning thuis meten

Vroeger was het mogelijk om je banden gratis te laten meten bij tankstations. Nu is dat helaas vaker niet het geval, en zal je geld moeten betalen om het bandenspanningsapparaat aan de praat te krijgen. Daarom is het uiteindelijk voordeliger om een eigen apparaat aan te schaffen.

Het wordt aangeraden om de luchtdruk van de banden in ieder geval één keer per maand te meten (iedere vier weken). Wanneer je je auto intensiever gebruikt is het slim om de bandenspanning vaker te meten.

Als je je banden wilt meten moet je zorgen dat je banden niet warm zijn. Dat betekent dus dat je niet net hebt gereden als je je meting gaat doen. Of wacht tenminste tien minuten voordat je meet, voor een realistische meting.

Hoe meet je de bandenspanning?

Als eerste is het belangrijk om de juiste bandenspanning op te zoeken voor jouw auto. Controleer daarna of je banden koud zijn. Vervolgens verwijder je het ventieldopje en plaats je de bandenspanningsmeter over het ventiel. Het is belangrijk dat de meter recht en stevig op het ventiel is geplaatst. Wanneer er lucht ontsnapt betekent dit dat de meter niet goed zit. Vervolgens kun je de bandendruk aflezen. Klopt deze met de aanbevolen druk? Dan kun je door gaan naar de volgende band. Klopt deze niet? Dan moet er óf lucht uit, óf lucht bij. Als er lucht uit moet kun je gewoon wat lucht laten ontsnappen uit de band. Als er lucht bij moet kun je een compressor gebruiken bij bijvoorbeeld een tankstation. Controleer ook regelmatig je reserveband!

Lees meer