Oliefilters

Filters

De oliën, lucht en brandstof die jouw auto nodig heeft om goed te kunnen functioneren, zijn helaas lang niet zo schoon als we zouden willen. En voor een auto geldt hetzelfde als voor een mens; wij functioneren allen het beste op schone, veilige lucht en brandstoffen! Daarom zijn de filters in je auto van essentieel belang voor het onderhoud van jouw auto. Ze moeten dan ook regelmatig worden gecontroleerd en vervangen worden om te voorkomen dat jij met pech langs de weg komt te staan. De filters zuivere de olie, lucht en brandstof van allerlei partikels en vuil voordat deze in de motor gebruikt kunnen worden.

Oliefilter

De olie is cruciaal voor het smeren van de motor, zodat deze goed zijn werk kan blijven doen. Het oliefilter zorgt ervoor dat de broodnodige olie vrij is van vuildeeltjes en verbrandingsresten, die de olie oploopt door de bewegende delen in de motor. Zo blijft uw motor in goede conditie, want indien niet wordt gefilterd, kunnen de vuildeeltjes zich afzetten op onderdelen in de motor en daar corrosie veroorzaken. Dit zorgt weer voor een kortere levensduur van de motor.

Er bestaan twee soorten oliefilters, de bypass-oliefilter en de full flow-oliefilter. De by-passfilter zat met name in de oudere auto’s en zorgt ervoor dat de olie vrij doorstroom. Slechts een deel van de olie wordt dan gefilterd, zo werd wel voorkomen dat de auto een gebrek aan olie had. Het andere deel van de olie stroomde ongefilterd  rechtstreeks de motor in. Tegenwoordig is de olie (én de filter) van betere kwaliteit, waardoor wel alle olie wordt gefilterd. De full flow-oliefilter filtert doorgaans de gehele oliestroom. Beide filters zijn aan de binnenkant voorzien van een speciaal filterpapier. Dit papier is slim gevouwen, namelijk als een mondharmonica, zodat het oppervlak wordt vergroot. Zo kan er meer vuil worden opgenomen door de filter.

Olie kan worden gefilterd door magnetisme, sedimentatie of door centrifugale kracht. In een magnetisch filter hechten (metalen) vuildeeltjes aan het magnetische materiaal van de filter. Een sedimentatiefilter laat de olie door het filter lopen, waarbij de vervuilende deeltjes zwaarder dan de olie zijn en aldus naar de bodem van het filter zakken. In een centrifugale filter wordt de olie onder druk door een roterend filter geleid, waardoor de vuildeeltjes tegen de filterwanden worden gedrukt.

Benodigde olie

Wanneer je de oliefilter gaat vervangen, dien je eveneens de olie te verversen. Welke olie moet worden gebruikt is een studie op zich. Met name van belang is de classificatie en de specificatie van de olie, zoals 15W-40. Daarbij bestaat er een onderscheid tussen synthetische olie en mineraalolie. Synthetische olie is over het algemeen hoogwaardiger en beter bestand tegen kou. Mineraalolie daarentegen zorgt voor een minder zware belasting van de motor en dus een brandstofbesparing. Daarbij heeft mineraalolie een lange levensduur, in combinatie met een hoogwaardige filter.  Kijk bij Vloeistoffen voor een uitgebreid assortiment!

De filter vervangen

U dient uw filter te vervangen na één jaar of na 15.000 kilometer voor een auto met benzinemotor, of na één jaar of 30.000 kilometer voor een auto met dieselmotor. Gelukkig is de filter gemakkelijk bereikbaar in de auto, en derhalve eenvoudig te vervangen. Het enige wat u nodig heeft voor demontage en montage is een filtersleutel.

Indien je de oliefilter niet tijdig vervangt en deze zit vol met vuil, kan het zo zijn dat er helemaal geen olie meer doorheen stroomt. In dat geval opent de beschermingsklep, die voorkomt dat de motor zonder olie gaat draaien. Wanneer de klep is geopend, stroomt de olie ongefilterd de motor in. In dat geval kan aldus, indien je een paar kilometer doorrijdt, motorschade in de zin van corrosie ontstaan.

Kijk in ons uitgebreide assortiment voor de juiste filter voor jouw auto!

Lees meer