Overige filters

Goede en schone filters zijn onmisbaar in jouw auto. Zodra er vieze brandstof of lucht in het motorblok van jouw auto terecht komt, kan dit grote schade aanrichten en in het slechtste geval leiden tot een defect motorblok. Het vervangen van een compleet motorblok kost ontzettend veel geld. Het is daarom verstandig om op tijd de filters in de motor te vervangen, zo voorkom je onnodig hoge kosten als je auto naar de garage gaat voor de jaarlijkse check.

In de categorie ‘Overige filters’ kun je artikelen vinden als een brandstoffilter en carterontluchtingsfilter. Beide zijn erg belangrijk voor het optimaal functioneren van het motorblok in jouw auto.

Carterontluchtingsfilter

Indien je steeds kleine stukjes rijdt met de auto, krijgt de motor niet voldoende tijd om volledig op te warmen. Hierdoor ontstaat ‘white sludge’: olieresten met vocht. Dit kan ook vrijkomen door een defecte thermostaat. In zo’n geval kan de carterontluchting volledig verstopt raken. Een verstopt carterfilter zorgt ervoor dat er een verhoogde druk wordt opgebouwd in het carter waardoor de werking van de motor wordt belemmerd. Indien dit in moderne auto’s het geval is, wordt dit herkend en aangegeven door middel van een brandend motorlampje op je dashboard.

Een carterontluchtingsfilter heeft als doel te voorkomen dat er naast brandstof ook residu in de motor terecht komt. De ontluchtingsfilters van K&N zijn ideaal omdat je ze makkelijk kan monteren. Het filter is voorzien van een metalen pijpje waarmee je hem rechtstreeks op de carterontluchtingspijp van de motor kan aansluiten. Ideaal voor motorfietsen en benzine- en olietanks op raceauto’s. De ontluchtingsfilters zijn zo ontworpen dat ze uit één stuk bestaan met rubber of chromen kap. Filters met een tapeinde op het deksel kunnen op een andere plek gemonteerd worden, hier heb je alleen wel extra slangen en klemmen voor nodig. De carterontluchtingsfilters kunnen in het rubber van het kleppendeksel geperst worden voor een optimale werking.

Brandstoffilter

Alle brandstof die door de toevoerpomp vanaf de brandstoftank naar de motor wordt gepompt, gaat door het brandstoffilter. Het filter kan zich onder de auto in de buurt van de achteras bevinden, maar het is ook mogelijk dat het brandstoffilter onder de motorkap zit. De filters vervuilen op den duur en daarom is het van belang om ze op tijd te vervangen. Voor dieselmotoren geldt vaak een vervangingstermijn waarbinnen je het filter moet vervangen, bijvoorbeeld na 60.000 kilometer. Benzinemotoren hebben niet zo’n vervangingstermijn, maar houdt er wel rekening mee dat ook dit filter vies wordt. Een brandstoffilter wordt over het algemeen bij iedere 50.000 kilometer vervangen tijdens de grote beurt van de auto. Het niet vervangen van het brandstoffilter is niet direct schadelijk voor de motor, maar de kans dat de motor inhoudt omdat deze niet voldoende brandstof krijgt toegediend is wel groter. Het is daarom verstandig om gewoon op tijd het brandstoffilter te vervangen.

In het geval van een dieselmotor is het belangrijk om bij elke beurt de dop aan de onderzijde los te draaien zodat het filter een stuk leeg kan lopen. Het filter voor een dieselmotor werkt namelijk ook als waterafscheider. Aangezien water zwaarder is dan diesel, zakt het naar de bodem. Het is van belang om dit op tijd te doen omdat water erg schadelijk is voor de brandstofpomp en verstuivers.

In het brandstoffilter bevindt zich een papieren filterelement dat de vuildeeltjes in de brandstof eruit filtert. Daarnaast heeft het filter een bepaalde doorlaatrichting waar je rekening mee moet houden bij het monteren. Deze richting kun je vinden op het filter zelf door middel van een pijl op de behuizing. De pijl moet in de richting van de motor staan.

Vervang dus op tijd het carterontluchtingsfilter en brandstoffilter om de levensduur van het motorblok van jouw auto te verlengen, zodat jij nog vele kilometers kunt rondrijden.

Lees meer